چند راه کار برای شناسایی و رفع اضطراب

 

پیشنهاداتی برای کاهش استرس:

از جمله عوامل بسیار مهم برای کاهش استرس تغییر دادن روش زندگی است، اگر روش زندگی­مان پراسترس است بهترین راه این است که آثار زیان باراسترس را کم کنید، وقتی را برای گذراندن اوقاتتان با خانواده و یا دوستان مشخص نمایید و فعالیتهای لذت بخش انجام دهید. ورزش یکی از این فعالیت ها است،      ورزش علاوه بر اینکه جسم را تقویت می­ کند سبب شادابی روح نیز می­ شود چون این دو همراه هم می­باشند از جمله ورزش ها می­ توان به یوگا اشاره کرد. تمرینات یوگا سبب آرامش روح­ ما می ­شود و  تمرکز ما را بالا می برد، در کارهای روزمره تاثیر مثبت خواهد گذاشت. تمرینهای ایروبیک، دویدن، پیاده روی و شنا هم از جمله این ورزشهاست. البته یادتان باشد که ورزش را به طور منظم و روزانه ادامه بدهید. اگر می­خواهید احساس آرامش داشته باشید میوه و سبزیجات تازه بیشتری مصرف کنید و رژیم غذایی خود را تعدیل کنید. مدیریت زمان را مدنظر قرار بدهید، کارهای پر استرس را به بخش­های کوچک و آسان تقسیم کنید و تمرکز خود را بر روی کارهای مهم قرار داده و برای حفظ زمان و انرژی خود تعداد کارهای ضروری را کاهش دهید. احساسات خود را بیان کنید، درد دل کردن یکی از مواردی است که استرس را پایین می­آورد و آرامش را به همراه خواهد آورد. نگرش­ های منفی و ناکارآمد را تغییر دهید، یادبگیرید در برابر فشارها «نه» بگوئید و در صورت توقعات بیش از حد افراد این توقعات را کم کنید. واقع بین باشید، در کارها برنامه ­ریزی کنید. به خودتان استراحت دهید. در زندگی گذشت داشته باشید زیرا افراد کینه ­جو بیشتر در عذاب و استرس هستند. شوخ طبع باشید، افراد شاد و بذله گو علاوه بر اینکه مورد علاقه دیگران هستند، با دیگران راحت تر ارتباط برقرار کرده و دوستان بیشتری را خواهند داشت و در زمان بروز مشکلات هم، از کمک آنها بهره ­مند خواهند شد. به خداوند معتقد باشید و دستورات الهی را به صورت مطلوب انجام دهید زیرا زمانی که با تمام وجود به عبادت و اجرای وظایف دینی می­پردازید، آرامش سراسر وجودتان را فرا خواهد گرفت.

 یکی دیگر از مهمترین روش­های کنترل استرس آرام سازی است. آرامسازی روشی است که سبب از بین بردن و یا کاهش استرس و تنش­های مرگ و یک شیوه خود مدیریتی است. با آرامسازی می­توان از طریق کاهش و از بین بردن انقباضات غیر ضروری عضلات، تنش و اضطراب خود را کاهش و یا از بین ببرید. این روش یک شیوه خود کنترلی است که در موقعیتهای استرس زا به ما کمک می­کند فشار روانی کمتری را تجربه کنیم. برای تمرین این شیوه موارد زیر را رعایت کنید:

اول     در اتاق خلوتی قرار بگیرید که در آن عوامل مزاحم از قبیل: سر و صدا، رفت و آمد و زنگ تلفن نباشد و  نور ملایمی داشته باشد.

دوم     روی یک صندلی راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید.

 

روی تنفس خودتان تمرکز کنید. دم تنفس خود را از بینی و بازدم خود را از دهان انجام دهید. حدود 5 ثانیه زمان دم شما طول بکشد و بازدم 4 ثانیه و نوع تنفس دیافراگمی (شکمی) باشد از بالا به پایین روی عضلات خود تمرکز کرده و در صورت انقباض آنها را با حرکت و به ترتیب شل و رها کنید.

 

با توجه به موارد ذکر شده می­توانید استرس را از خود دور کنید . پس برای خود ارزش قائل شوید و به سلامتی خود اهمیّت داده و مراقب خود باشید.

/ 0 نظر / 33 بازدید