خود مراقبتی در کنترل خشم لازمه ی پدری و مادری

موارد زیر را به خاطر بسپارید

 خشم پدیده ای طبیعی بوده ومانند سایر احساسات نشانه سلامتی ، تندرستی و عواطف انسانی است.

هنگامی که خشم از کنترل خارج شود می تواند پیامد های ناگوار در روابط شخصی و تمامی عرصه های زندگی به وجود آورد .

 ببینید چه چیزهایی باعث خشم تان می شود.وقتی فهمیدید علت خش تان چیست، درصدد جلوگیری از بروز چنین موقعیت هایی برآئید.

  کمی قدم بزنید تا خشم تان فروکش کند.خودرااز محل خشم دور کنید تا بتوانید عصبانیت تان را فراموش کنید . از این طریق دوباره می توانید کنترل احساسات تان را بدست آورید.

 در هنگام عصبانیت از روش خود آرام سازی استفاده کنید.پیش از آن که پاسخ دهید، تاده بشمارید .همچنین می توانید با تنفس آرام وعمیق ودر مدتی کوتاه خودرا آرام کرده ودروضعیت بهتری راه حل های خودرا بررسی کنید.

   با کسی که می تواند در شماآرامش ایجاد کند حرف بزنید.درست نیست که همه احساسات را در حود جمع کنید. درد دل کردن با چنین فردی قطعا شما را آرامخواهد کرد.

   اطرافیانتان رابشناسید.با شناخت عادات، خلقیات وشخصیت اطرافیانتان بهتر می توانید رفتار وبرخورد آنها را در موقیت های مختلف پیش بینی نموده، بنابرین باقدرت و آمادگی بهتری می توانید با انتقادهای آنان کنار آمده وخشم خود را کنترل کنید.

    احترام خود را همواره درنظر داشته باشید.هیچگاه وتحت هیچ شرایطی به دیگران بی احترامی نکنید ، حتی اگر حق باشما باشد.

 در پایان هرروز خشم تان را دور بیندازید .با خود تمرین کنید که با ترک موقعیت، خشم خودرا نیز دور بریزید و بعد به کارهای مورد علاق و لذتبخش نظیر بیرون رفتن با دوستان ویا تماشای برنامه دلخواه خود از تلویزیون بپردازید.

   کنترل بد عصبانیت نه تنها موجب ناراحتی اطرافیان‌تان می‌شود بلکه می‌تواند سلامت شما و روابط کاری‌تان و ارتباطات‌تان را هم به خطر بیندازد.

  فعالیت جسمی به شما کمک می‌کند که عصبانیت شما طول ‌مدت کوتاه‌تری داشته باشد. با افزایش توان جسمی قدرت غلبه شما بر عصبانیت بیشتر می‌شود.

   کلماتی که موقع عصبانیت بیان می‌کنید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید دیگر هنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنید.

   در مراحل شدید عصبانیت بهتر است از مواجهه با فردی که از دست او عصبانی هستید دور شوید و در مقابل او قرار نگیرید. به جای این چند لحظه به خود فرصت بدهید تا آرام شده و در مورد روش‌های ابراز عصبانیت کمی فکر کنید.

  این یک باور غلط اجتماعی است که می‌گویند بیرون ریختن غضب و خشم و عصبانیت همیشه بهترین راه احساس راحتی است. خالی کردن خود با فریاد و عصبانیت می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتر شود به جای اینکه آنها را حل کند. این کار می‌تواند روابط بین افراد را بدتر کرده و شیوه خوبی برای الگو بودن برای کودکان نیست.

  در مورد چیزی که دارید می‌گویید کمی فکر کنید و صدای‌تان را بلند نکنید. در مورد چیزی که شما را عصبانی کرده با آرامی توضیح دهید. سعی کنید قبل از اینکه پاسخ بدهید به آنچه فرد مقابل‌تان هم می‌گوید گوش کنید.

   اگر می‌بینید که ترافیک و شلوغی خیابان‌ها شما را عصبانی می‌کند، از وسیله دیگری به غیر از اتومبیل خود برای رفت و آمد استفاده کنید یا اگر امکان دارد مکان شغل خود را نزدیک محل زندگی‌تان انتخاب کنید.

  بعد از اینکه عصبانیت‌تان فروکش کرد با خود فکر کنید این عصبانیت چه فوایدی برای من و فرد مقابل داشت؟ آسیب‌ها و اثرات منفی آن روی من و دیگری چه‌قدر بود؟ آیا مشکل را برطرف کرد؟

   با خود فکر کنید و راه‌حل‌های دیگری را به غیر از عصبانیت برای حل مشکل پیدا کنید.

برخی چیزها را نمی‌توان تغییر داد. گاهی باید به جای عصبانی شدن وضعیت کنونی را پذیرفت و با آن سازگاری پیدا کرد. در این صورت لازم است شیوه‌های مقابله با مشکلات را یاد گرفته و یا آنها سازگار شوید.

   عصبانیت موجب افزایش هورمون استرس و عصبانیت در بدن شما می‌شود که این خود موجب افزایش فشار خود شما می‌شود. پس بگذارید با آرامش مشکلات برطرف شود، چرا که عصبانیت‌های طولانی مدت و شدید سلامت قلب شما را هم به خطر می‌اندازد.

  نباید اجازه بدهم خشم دیگران بر من اثر بگذارد و باید خویشتندار باشم.

  افراد بیشتر تفاوت بین خودخواهی و احقاق حقوق خود را نمی دانند. رفتار پرخاشگرانه عملی خودخواهانه است ، چون هدف آن برآورده ساختن نیاز خود بدون توجه به خواسته های دیگران است ؛ ولی جرات ورزی نشان می دهد که ما انعطاف پذیر و اهل گفتگو هستیم ، همچنین نشان دهنده آن است که ما نسبت به مراقبت از خود متعهدیم.

  در حقیقت گذشت به معنای از یاد بردن خطای افراد نیست. بلکه هنگامی که کسی خطای کس دیگری را نادیده می گیرد و می بخشد در واقع خود را از خشمگین شدن می رهاند و به امور روزمره خود می پردازد.

  بخشش و گذشت باعث می شود که در کشمکش ها برگ برنده همیشه در دست ما باشد چون از موضع قدرت و با اعتماد به نفس از خطای افراد چشمپوشی می کنیم.

   آیا می‌دانید وقتی شما با خودتان دوست نباشید، چقدر مشکل است فرد دیگری دوست شما باشد؟ وقتی یک یا هر دو نفر با مشکل عزت نفس دست به گریبان هستند، یک بن بست بزرگ در رابطه وجود دارد. اگر خودتان نمی‌توانید کاری کنید که خودتان را دوست داشته باشید، دوست شما هم نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

/ 0 نظر / 15 بازدید