مشاور مامایی- پگاه عبادی midwiferyconsultant.persianblog.ir
سرویس مشاوره تلفنی از سراسر ایران 9099071318 تماس از خط ثابت 
قالب وبلاگ

   منبع : ایسنا

پوکی استخوان به علت کاهش میزان کلسیم در استخوان ایجاد می‏شود که اغلب در خانم‏ها بعد از دوران یائسگی و در آقایان بعد از سن 70 سالگی دیده می‏ شود.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران ، علائم این بیماری شامل دردپشت، کاهش قد و افزایش احتمال شکستگی‏های استخوان است. ارث، رژیم غذایی و ورزش از عوامل مهمی هستند که به طور مستقیم با این بیماری در ارتباط اند.

خانم ها بعد از سنین یائسگی برای پیشگیری از کاهش توده های استخوانی‏شان بایستی از غذاهای حاوی استروژن بالا مثل لوبیای سویا (یا آجیل سویا) مصرف کنند. ورزش‏های ساده مثل پیاده روی، بدنسازی و یوگا در حفظ توده‏ های استخوانی بسیار مفید است.


مصرف مواد پرپروتئین ممکن است سبب خروج کلسیم از استخوان‏های بدن شود.

نمک، قهوه به میزان  2 یا 3 استکان در روز ٩، نوشابه‏ های گازدار، سیگار و ورزش‏های شدید نیز سبب خروج کلسیم از استخوان می‏شود بنابراین توصیه می‏شود از مصرف مواد غذایی مذکور در صورت ابتلای به این بیماری پرهیز شود.

از طرف دیگر مصرف مواد حاوی منیزیم، ویتامین D، برون (که در میوه ‏ها و آجیل موجود است)، منگنز و روی (زینک) در استخوان سازی توسط کلسیم نقش مهمی را ایفا می‏کنند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف سویا باعث افزایش تراکم استخوانی می شود. توجه داشته باشید که مصرف بیش از 1500 میلی گرم کلسیم در روز (مجموع دریافتی از طریق مواد غذایی یا اشکال دارویی) توصیه نمی شود چرا که با توجه به نقش عوامل ژنتیک در بروز این بیماری مصرف مقادیر زیاد جبران کمبودهای مذکور را نمی کند و ممکن است باعث عوارض ناشی از ازدیاد مصرف آن شود.

مواد مغذی برای پوکی استخوان عبارتند از:

کلسیم: قابل جذب‏ترین فرم آن به صورت ترکیبات سیتراته، لاکتاته و آسپارات است.

منیزیم: کمبود این ماده معدنی اغلب در بیماران مبتلا به پوکی استخوان دیده می‏شود و مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می‏گردد.

ویتامینD: همراه با کلسیم بایستی مصرف شود تا حداکثر تاثیرگذاری آن انجام شود.

برون: در میوه‏ها و آجیل‏ها یافت می‏شود.

مس: باعث جلوگیری از کاهش توده‏ های استخوانی شده و در تنظیم روی هم موثر است.

ویتامینK: در خانم‏های بعد از سنین یائسگی لازم است که باعث جلوگیری از کاهش کلسیم و همچنین باعث افزایش تراکم استخوان می‏شود.

سیلیکون: ماده‏ای است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان می‏شود.

استرونتیوم: باعث کاهش دردهای استخوان‏ها و افزایش توده ‏های استخوانی می‏شود.

دیگر مواد غذایی مفید در پیشگیری از پوکی استخوان عبارتند از:

حبوبات، جو، میوه‏ های تازه، آناناس، سیب، گلابی، انگور، کشمش، خرما، هلو، سبزیجات تازه، سبزیجات با برگ سبز، کلم بروکلی، کلم، آواکادو، اسفناج، مارچوبه، پیاز، جعفری، انواع سویا، لبنیات کم چرب، ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، عسل، سیر، فلفل سیاه، زنجبیل و آب میوه ‏هایی مثل آب سیب، آب هویج، شربت لیمو و آب آناناس.

 

[ چهارشنبه ٢٩ آبان ۱۳۸٧ ] [ ٩:۳٢ ‎ب.ظ ] [ پگاه عبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته‏]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزى شبیه گوشت جویده شده‏]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازه‏اى دادیم؛ پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است
آرشيو مطالب
امکانات وب